Preskočiť na obsah

Podpora inkluzívneho vzdelávania

Zverejnené 1.6.2022.

Kategória

Výzva: V základnej škole úspešnejší

Kód projektu v ITMS 2014+: 312011M566

Miesto realizácie: Poráč, okres Spišská Nová Ves, Košický kraj

Operačný program: Ľudské zdroje

Spolufinancovaný zdrojom: Európky sociálny zdroj

Doba realizácie: od 6.9.2018 do 31.8.2021

Investičná priorita: 

Zníženie a zabránenie predčasného skončenia školskej dochádzky a podporu prístupu ku kvalitnému predškolskému, základnému a stredoškolskému vzdelávaniu vrátane formálnych, neformálnych a bežných spôsobov vzdelávania za účelom opätovného začlenenia do vzdelávania a prípravy.

Špecifický cieľ:

Zvýšiť inkluzívnosť a rovnaký prístup ku kvalitnému vzdelávaniu a zlepšiť výsledky a kompetencie detí a žiakov.

Personálne obsadenie pozície pedagogického asistenta:

Od 6.9.2018 do 31.8.2020 – Mgr. Margita Gondová.

Od 1.9.2020 do 31.8.2021 – Mária Kleinová

Priebeh projektu:

Počas obdobia trvania projektu pedagogická asistentka pomáhala žiakom zo sociálne znevýhodneného prostredia (SZP) v mnohých oblastiach.

Asistovala na vyučovacích hodinách a pomáhala žiakom zo SZP so zvládnutím zadávaných úloh, orientáciou v učebnici a pracovnom zošite. Pomáhala pri nácviku správneho čítania a písania. Precvičovala so žiakmi zo SZP počítanie, monitorovanie učiva a pomáhala týmto žiakom s vypracovávaním domácich úloh.

Priamo komunikovala s rodičmi ohľadom domácej prípravy žiakov, pričom pomáhala svojimi konkrétnymi návrhmi a riešeniami.

V poobedňajších hodinách v prípade potreby asistovala aj pri krúžkovej činnosti a mimoškolských aktivitách žiakov zo SZP.

Pomáhala aj ako dozor na chodbe cez prestávky dozor v školskej jedálni pri obede.

Počas obdobia dištančného vyučovania (kvôli ochoreniu COVID-19) zabezpečovala asistentka učiteľa u žiakov, ktorí sa nemohli pripojiť online, vypracovávanie pracovných listov. Ohľadom toho viedla aj aktívnu komunikáciu s rodičmi cez telefón alebo aplikáciu messenger.

Pri návrate do škôl (po skončení dištančného vyučovania) pedagogická asistentka pomáhala žiakom zo SZP s ich opätovnou adaptáciou na školské prostredie a so zvládnutím preberaného učiva v danom ročníku.

Prínos projektu:

Projektu sa zúčastnilo 15 žiakov zo SZP, z toho bolo 9 dievčat a 6 chlapcov. Za sledované obdobie  z projektu mimoriadne vystúpili 2 dievčatá a 2 chlapci.  Projekt ukončilo 11 žiakov, z toho 7 dievčat a 4 chlapci.

V rámci realizácie celého projektu sa na ZŠ za pomoci asistenta učiteľa zabezpečil výchovno- vzdelávací proces v súlade s princípom inkluzívneho vzdelávania. Pri uskutočňovaní vzdelávacieho procesu zabezpečila škola individuálny prístup, rovnaké zaobchádzanie so všetkými žiakmi, uplatňovala pozitívnu motiváciu, zásluhovosť a spoluprácu. Inklúzia bola zabezpečená taktiež podľa potrieb žiakov. Pomáhalo sa aj žiakom zo SZP, ktorí boli individuálne integrovaní. Zlepšila sa dochádzka, správanie a vzdelávacie výsledky. asistent vytvoril prostredie, ktoré uspokojovalo rôznorodé vzdelávacie potreby každého žiaka v súlade s jeho potrebami . Zabezpečil rovnosť príležitostí vo výchove a vzdelávaní, na prekonanie informačných a jazykových bariér. Asistent bol pre žiaka oporou a prostredníctvom jeho odbornej práce sa v mnohých prípadoch zlepšili študijné výsledky žiakov, zlepšila sa spolupráca školy s rodičom. 

Ďalšia dokumentácia spoločných aktivít žiakov celej školy je vo fotogalérii.