Výzva: V základnej škole úspešnejší
Kód projektu v ITMS 2014+: 312011M566
Miesto realizácie: Poráč, okres Spišská Nová Ves, Košický kraj
Operačný program: Ľudské zdroje
Spolufinancovaný zdrojom: Európky sociálny zdroj
Doba realizácie: od 6.9.2018 do 31.8.2021
Investičná priorita:
Zníženie a zabránenie predčasného skončenia školskej dochádzky a podporu prístupu ku kvalitnému predškolskému, základnému a stredoškolskému vzdelávaniu vrátane formálnych, neformálnych a bežných spôsobov vzdelávania za účelom opätovného začlenenia do vzdelávania a prípravy.
Špecifický cieľ:
Zvýšiť inkluzívnosť a rovnaký prístup ku kvalitnému vzdelávaniu a zlepšiť výsledky a kompetencie detí a žiakov.
Personálne obsadenie pozície pedagogického asistenta:
Od 6.9.2018 do 31.8.2020 – Mgr. Margita Gondová.
Od 1.9.2020 do 31.8.2021 – Mária Kleinová
Priebeh projektu:
Počas obdobia trvania projektu pedagogická asistentka pomáhala žiakom zo sociálne znevýhodneného prostredia (SZP) v mnohých oblastiach.
Asistovala na vyučovacích hodinách a pomáhala žiakom zo SZP so zvládnutím zadávaných úloh, orientáciou v učebnici a pracovnom zošite. Pomáhala pri nácviku správneho čítania a písania. Precvičovala so žiakmi zo SZP počítanie, monitorovanie učiva a pomáhala týmto žiakom s vypracovávaním domácich úloh.
Priamo komunikovala s rodičmi ohľadom domácej prípravy žiakov, pričom pomáhala svojimi konkrétnymi návrhmi a riešeniami.
V poobedňajších hodinách v prípade potreby asistovala aj pri krúžkovej činnosti a mimoškolských aktivitách žiakov zo SZP.
Pomáhala aj ako dozor na chodbe cez prestávky dozor v školskej jedálni pri obede.
Počas obdobia dištančného vyučovania (kvôli ochoreniu COVID-19) zabezpečovala asistentka učiteľa u žiakov, ktorí sa nemohli pripojiť online, vypracovávanie pracovných listov. Ohľadom toho viedla aj aktívnu komunikáciu s rodičmi cez telefón alebo aplikáciu messenger.
Pri návrate do škôl (po skončení dištančného vyučovania) pedagogická asistentka pomáhala žiakom zo SZP s ich opätovnou adaptáciou na školské prostredie a so zvládnutím preberaného učiva v danom ročníku.
Prínos projektu:
Projektu sa zúčastnilo 15 žiakov zo SZP, z toho bolo 9 dievčat a 6 chlapcov. Za sledované obdobie z projektu mimoriadne vystúpili 2 dievčatá a 2 chlapci. Projekt ukončilo 11 žiakov, z toho 7 dievčat a 4 chlapci.
V rámci realizácie celého projektu sa na ZŠ za pomoci asistenta učiteľa zabezpečil výchovno- vzdelávací proces v súlade s princípom inkluzívneho vzdelávania. Pri uskutočňovaní vzdelávacieho procesu zabezpečila škola individuálny prístup, rovnaké zaobchádzanie so všetkými žiakmi, uplatňovala pozitívnu motiváciu, zásluhovosť a spoluprácu. Inklúzia bola zabezpečená taktiež podľa potrieb žiakov. Pomáhalo sa aj žiakom zo SZP, ktorí boli individuálne integrovaní. Zlepšila sa dochádzka, správanie a vzdelávacie výsledky. asistent vytvoril prostredie, ktoré uspokojovalo rôznorodé vzdelávacie potreby každého žiaka v súlade s jeho potrebami . Zabezpečil rovnosť príležitostí vo výchove a vzdelávaní, na prekonanie informačných a jazykových bariér. Asistent bol pre žiaka oporou a prostredníctvom jeho odbornej práce sa v mnohých prípadoch zlepšili študijné výsledky žiakov, zlepšila sa spolupráca školy s rodičom.
Ďalšia dokumentácia spoločných aktivít žiakov celej školy je vo fotogalérii.